Siltaurakan vastaanottotarkastus pidettiin tänään 17.7. Mettisentien hoitokunnan jäsenten, Kaskenoja Oy:n työmaavastaavan sekä urakanvalvojan kanssa. Tarkastuksessa todettiin urakan toteutuksen vastaavan urakkasopimusta, hyväksyttiin lisätyöt, kirjattiin vakuus sekä todettiin takuuaika 16. 7.2022 saakka. Samalla poistettiin liikenteen rajoitemerkit ja avattiin silta liikenteelle. Yhdessä todettiin urakan toteutuneen hyvässä yhteistyössä ja tiekunta esitti kiitokset urakoitsijalle sekä valvojalle.

Sillan nosto perustuksilleen tapahtui tänään 13.7. suunnitelman mukaisesti. Silta painoi 20,2 tonnia ja se asettui mittatarkasti laakerilevyjen päälle. Viikon kuluessa kannen vaakalankutus naulataan, asennetaan suojaverkot, viimeistellään murskepinnat ja maasto. Torstaina asennetaan kaiteet, tasataan väistöpaikat, asennetaan liikennemerkit ja siistitään työmaa-alue. Loppukatselmus on viikon kuluessa ja tien pinta päällystetään noin 10 metrin matkalta elo-syyskuussa. Sillan avauksesta liikenteelle tiedotetaan kunhan loppukatselmus on tehty.

8.7. sillan syrjälankutus on valmis ja nyt siistitään/ylimaalataan teräsrakenteita. Samalla valmistellaan ma 13.7. tapahtuvaa sillan nostoa paikoilleen, kiinnitettään laakerilevyjä ja varmistetaan valetut betonipinnat.
Tiekunnan yleinen kokous on päätetty pitää lauantaina 22.8. klo 12.00 Pirjo ja Kari Jokisella, kokouksen jälkeen klo 18.00 on sillan avajaistilaisuus paikan päällä. Tarkempi kutsu ja kokousmateriaali lähetetään 8.8. mennessä.
Tiekunta lähestyy eri tahoja avustushakemuksilla, joiden perusteena on suojelutekijöiden ja luontoarvojen huomioimisen nostamat sillan rakennuskustannukset. Näitä tahoja ovat kunnat, Elyn ympäristövastuualue sekä erilaiset luonnonsuojelutoimijat. Hoitokunta ottaa mielellään vastaan lisävinkkejä avustustahoista. l
Tänään 1.7. on jo yli puolet sillan kannen leveydestä asennettu 2×5 tuuman lankkua syrjälleen, sadesäästä huolimatta kyseinen lankutus valmistunee kuluvalla viikolla. Sillan nosto paikalleen tapahtuu ma 13.7. Tämän jälkeen lankutetaan kannen kulutusosa, asennetaan suojaverkot, viimeistellään tien pintakerrokset, reunat, väistötilat sekä asennetaan kaiteet ja liikennemerkit.
Eilen 22.6. valettiin anturoiden 2. osuus ja aloitettiin sillan teräsniskojen yläosien hionta ja maalaus. Maalaus tehdään kahdessa osassa ja tämän jälkeen päälle asennetaan vahva kuminauha (vaimentaa ääntä) joka jää teräksen ja kestopuisen kannen väliin. Murskeella ja sopivilla kivillä on aloitettu anturoiden alimpien osien ja penkkojen muotoilu.
Koska vanhan sillan alimmasta kannesta ei ole esitetty ostotarjouksia, on hoitokunta päättänyt asettaa sen vapaasti tarjolle. Eli tiekunta luovuttaa se veloituksetta sitä tarvitsevalle, luovutukseen kuuluu koko kansi niskoineen eli mitään ”perkausosia” ei jätetä sahan varastopaikalle. Ilmoituksia siltakannesta ottaa vastaan Terho Lähteenmäki, puh 040 764 7005.
Juhannusviikolla sillan teräselementit koottiin ja päällimmäisen anturavalun muotit ja raudoitus valmistuivat. Ma 22.6. valetaan toinen osa perustuksista ja samalla viikolla alkaa sillan kansiosan kokoaminen kestopuusta: teräspalkkien päälle ensin kumilevy vähentämään ääntä jonka päälle 2×5 tuuman lankku syrjälleen ja tämän päälle kulutuspinnaksi vastaava lankku lamalleen. Muistutamme edelleen että vanhan sillan alimman kansiosan voi ostaa tiekunnalta sopuhintaan, kansi on sahalla lavetin päällä.

9.6. saapui sovitusti Bailey-teräselementtikuorma Laukaasta ja 10.6. valettiin sillan anturat molemmin puolin puroa. Automaattinen kastelu pitää valun kosteana ja Juhannusviikolla rakennetaan anturoiden päälle valumuotit seuraavaa valua varten. Samalla alkaa teräselementtien kokoaminen sillan vieressä olevalla alustalla. Elementtien ruostepisteet siistitään ja maalataan ja lopuksi asennetaan puurakenteet ja koko rakenne nostetaan kokonaisena perustuksien päällä oleville laakereille. Työmaa etenee suunnitellusti valmistuen elokuun alkuun mennessä. Työmaan valvoja Pentti Koivisto käy viikoittain työmaalla pitäen työmaapäiväkirjaa.
Vanhan sillan pohjarakenteet ovat edelleen myynnissä ja tarjouksia ottaa vastaan Terho Lähteenmäki, puh 040 764 7005. Myynti-ilmoitus on näillä kotisivuilla.
Torstaina 4.6. nostettiin vanhat siltarakenteet pois säilyttäen vesiuoman penkkarakenteet. Vuonna 1996 asennettu Vierumäen Teollisuuden valmistama kansiosa laskettiin erikoiskuljetusyksikön lavalle ja se on nyt Oripäässä odottamassa paikallisen pienen tiekunnan asennustyötä. Kauppahinta oli 1400 euroa kuljetuslavalle nostettuna. Tämän kansiosan alla ollut 1970 luvun kansirakenne niskoineen odottaa lavetilla uutta omistajaa osoitteessa Mettisentie 522. Tämän kansirakenteen myynti-ilmoitus on näillä kotisivuilla.
Kuluvan viikon aikana on tehty uuden sillan pohjarakenteita, vaihdettu maamassoja, asennettu routaeristeitä ja tehty anturoiden valumuotteja sekä valun raudoitusta. Tiistaina 9.6. siirretään teräksiset Bailey-siltaelementit (13,5 tn) Väyläviraston Laukaan varastolta työmaalle koottavaksi ja 10.6. valetaan anturat erikoisbetonista, jonka toimittaa Ruduksen betoniasema Nekalasta. Osmo Rauhala neuvottelee betonin lahjoituksesta siltahankkeelle Ruduksen edustajien kanssa.
Kehakeskus/Ely om maksanut tiekunnan tilille ennakkoa siltahankkeen valtioavustuksena 27 342 euroa. Koko hanke on oltava valmis 30.11.2020 mennessä ja tuohon mennessä on myös loppumaksatushakemus oltava Kehakeskuksessa. Valtion avustusprosentti on 75 ja hoitokunta tekee vielä lisäavustushakemuksen hankkeelle kuten tieosakaskuulemisessa on päätetty.
